Tips

Structuur als voorwaarde

voor je verdere groei.

 

 

Ken je dat, je start je bedrijf en zonder je het weet barst het uit zijn voegen en je bent niet voorbereid. Je hebt voor jezelf amper een structuur of routine ontwikkeld. Het is vaak al moeilijk om je werk goed te structuren wanneer je alleen werkt maar plots groeit het over je hoofd en de administratie geraakt daardoor op een laag pitje. De papieren stapelen zich op en wordt de werkplek een behoorlijke chaos.

 

Dit had je niet verwacht noch gedacht want je zet een bedrijf op om hiermee door te groeien en blijvend je brood mee te kunnen verdienen. Structuur aanbrengen is in se niet moeilijk maar vergt wel tijd, structuur is als voorwaarde voor je verdere groei en ontwikkeling.

 

Niet alles waar je verantwoordelijk voor bent, moet je ook zelf uitvoeren. Dit is nogal eens een valkuil waar veel starters intrappen. Vaak kun je, of moet je juist , een taak aan iemand anders geven. Wees niet bang om bijvoorbeeld je administratie uit te besteden aan een administratieve freelancer, je boekhouding aan een boekhouder,…. Administratie is een tijdrovende klus en indien je dit uitbesteedt kan je je meer focussen op de essentie van het ondernemen en op je werkzaamheden.

 

 

 

 

 

 

 

  • Ruim je papieren op, ga over tot actie en archiveer en houdt er een systeem op na waardoor het papier zich niet opnieuw gaat opstapelen. Doe dit regelmatig en op vaste tijdstippen.

  • Geef je bureaumateriaal en je persoonlijke spullen een plek. Leg bijvoorbeeld je perforator en nietjesmachine altijd op een vaste plaats. Mijn perforator ligt bijvoorbeeld altijd links van me en mijn nietjesmachine rechts.

  • Maak een bakje "inbox" en plaats deze op je bureau, neem dagelijks en op een vast tijdstip deze "inbox" door. Ik doe dit bijvoorbeeld 's morgens zodat alles klaarligt in de namiddag voor de postbode.

  • Indien je vlug afgeleid bent zorg voor rust om je heen door bijvoorbeeld eenvoudige en functionele meubels, niet te veel versierselen op de muren of op je bureau, gebruik rustige kleuren en ook niet te veel verschillende.

  • Maak je een routine eigen, begin bijvoorbeeld elke ochtend met het beantwoorden van vragen van je klanten, doorwerk je digitale inbox,…

  • Plan elke maand een dag in om te kijken naar verbeterpunten in je bedrijf en maak er ook werk van.

 

Door deze stapjes te doen, merk je zelf dat structuur aanbrengen in se niet moeilijk is. Wens jij ook hulp voor je administratie of iemand die je bijstaat in de eerste stappen naar structuur ? Contacteer me voor een intakegesprek op +32 496 28 18 27 of via an@andersoffice.be.

anders office  |  0496 281 827  |  Bruiloftstraat 6  |  9050 Gentbrugge  |  KBO° 0788 092 435  |  an@andersoffice.be

,,

,,

Verlicht uw schouders,

  creëer tijd voor de kern

 An Van de Moortel

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse tips!