Zien is geloven

 

 

Beeld je in, jouw laptop moet opgeladen worden. Het icoontje van de batterij toont aan hoelang je nog zonder stroom kan. Een waarschuwingsberichtje toont aan wanneer je batterij zal uitvallen. Kortom, goed Visueel Management vereist geen interpretatie en lokt een reactie uit! Namelijk je steekt je adapter in de stekker zodat je verder kan werken en je batterij oplaadt.

 

Visueel Management heeft als doel vlug en eenvoudig visueel te communiceren op alle niveaus binnen het bedrijf. Visueel Management stelt jou en jouw werknemers in staat om allerlei zaken te begrijpen in minder dan 5 minuten door een eenvoudige observatie, zonder gebruik te maken van een computer of met iemand te spreken.

 

De rol van visuele informatie wordt steeds belangrijker. Visuele informatie wordt niet alleen als betekenisvoller ervaren, ze wordt ook sneller en adequater door de ontvangers verwerkt.

 

De gemiddelde medewerker verspilt een aantal weken per jaar aan het zoeken naar spullen. Bijvoorbeeld naar schrijfgerei, nietjes, mapjes, cartridges of toners, gommen,….. Om deze tijdsverspillingen tegen te gaan, maar ook om fouten te voorkomen op de werkplek kan je al deze zaken visualiseren door bv. Foto’s op de rekken, kasten of dozen te plakken waarin deze zaken liggen.

 

Een goed georganiseerde, overzichtelijke werkplek zorgt er niet alleen voor dat er minder tijd wordt verspild aan zoeken, maar zorgt ook voor minder frustraties. Zoals vaak gezegd: "Een foto zegt meer dan 1.000 woorden".

 

Er is geen eenduidige of pasklare toepassingen van Visueel Management. Afhankelijk van de zaken waarover je met elkaar wil communiceren, onderzoek je het best per situatie welke vorm(en) van Visueel Management je kan gebruiken. Wel zijn er een aantal standaardkenmerken die er voor zorgen dat visualisatie effectief kan worden ingezet, zoals:

 

Wil jij hulp om het onzichtbare, zichtbaar te maken? Lees dan snel mijn tips hieronder om zaken meer zichtbaar te maken.

 

 

 

Tips:

 


Visueel management

- Is zichtbaar op afstand.

  • Denk aan kleuren: groen = go, rood = stop
  • Symbolen: in onze maatschappij zijn er miljoenen symbolen en iconen die iedereen begrijpt, denk hierbij nog maar aan het verkeer.
  • Markeringen: zoals (gekleurde) tape die wordt gebruikt om zones af te bakenen.

- Is gericht op groepen mensen, niet op individuen (iedere betrokkene moet het kunnen begrijpen)

- Maakt zoveel mogelijk ‘zichtbaar’: zoals foto’s op kasten zodat duidelijk is wat er in zit, maak de flow van documenten visueel, teken de omtrek van het materiaal in kasten, op muren,…  zodat iedere betrokkene weet wat waar hangt.

- Past in de cultuur: iedere betrokkene snapt wat er bedoeld wordt.

Kan jij hulp gebruiken om deze Lean techniek in jouw bedrijf in te voeren? Aarzel dan niet om me te contacteren via an@andersoffice.be.

anders office  |  0496 281 827  |  Bruiloftstraat 6  |  9050 Gentbrugge  |  KBO° 0788 092 435  |  info@andersoffice.be

,,

,,

Verlicht uw schouders,

  creëer tijd voor de kern

 An Van de Moortel

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse tips!