Nieuwe werkgewoontes?

Denk groot, begin klein!

 

Het grootse deel van je leven bestaat uit een aaneenschakeling van gewoontes. Op het moment dat je veel gewoontes hebt die goed aanvoelen en je ondersteunen, zoals bijvoorbeeld overzicht bewaren, georganiseerd werken, gezond eten, sporten…. dan ben je beter in balans. Deze gewoontes mag je koesteren omdat ze je helpen om te groeien als persoon en om je gelukkiger te voelen.

Als je daarentegen veel gewoontes hebt die je tegenwerken, ben je uit balans en kan je soms door kleine veranderingen de balans weer herstellen. Iedereen heeft in zijn werk overzicht nodig. Weten wat er op je bord ligt en daaruit de prioriteiten kunnen filteren.

 

Hieronder een aantal tips die de balans terug in evenwicht kunnen brengen.

 

1. Begin zo klein mogelijk. Denk groot, begin klein!

Het is niet van de poes om meerdere gewoontes in hetzelfde tijdsbestek om te vormen of aan te leren. Eén gewoonte per keer is genoeg om mee te starten. Het is niet iets dat je “even” doet, begin daarom klein, ik denk bijvoorbeeld aan het uitzetten van meldingen die je aangeven dat je een nieuwe mail hebt. Het is een kleine actie en tegelijk eentje die positieve gevolgen kan hebben.

 

 

 

 

 

Meer weten?

 

2. Kijk naar je triggers en koppel er een nieuwe gewoonte, ritueel of signaal aan

Kijk goed van waar je “ongewenste” gedrag komt en neem dit even onder de loep. Als je vind dat je veel tijd spendeert aan het doelloos rondklikken op sociale media, probeer er dan achter te komen wanneer je dit doet. Doe je dit na de lunch? Of op momenten dat je een grote of vervelende taak probeert uit te stellen?

  • Je kan hier een signaal aan koppelen. Wil je even op sociale media checken? Zet dan een wekker op bijvoorbeeld 10 minuten, klik er ondertussen een eind op los en stop onmiddellijk wanneer deze afgaat.

  • Je kan hier ook een nieuwe gewoonte/ ritueel aan koppelen. Je kan ook simpel je device wegsteken en in de plaats neem je pen en papier en maak bijvoorbeeld je boodschappenlijstje op of schrijf je to-do’s op zodat je ze kan gaan inplannen.

 

3. Maak je voornemen kenbaar en laat je collega's, vrienden of familie je helpen.

Vertel wat je gaat doen zodat anderen je kunnen helpen je nieuw gedrag of nieuwe gewoonte vol te houden, maak jezelf dus “accountable”. Dit is niet alleen een vorm van sociale controle maar ook een steun voor je waarop je kan terugvallen.

 

4. Beloon jezelf!

Heb je de nieuwe werkgewoonte gestimuleerd? Heb je de oude werkgewoonte succesvol tegengehouden? Super! Vier elke verbetering en elk succesje, ongeacht hoe klein. Het leven is een feestje, en dat moet je vooral zo houden. Beloon jezelf bij iedere stap in het proces naar nieuwe werkgewoontes.

 

5. Geef jezelf tijd.

Hoelang het duurt eer een gewoonte inslijt? Wie zal het zeggen? Gewoontes ontstaan niet van de ene dag op de andere. Het pad naar je oude werkgewoontes is gemakkelijk terug te vinden. Elke nieuwe werkgewoonte moet inslijten en dat gebeurt pas als je iets vaker doet. Gewoontes in je systeem krijgen, vergt tijd. Werk dus langere tijd aan je nieuwe werkgewoontes en geef niet te snel op.

 

Wil jij bijgestaan worden in het op poten zetten van nieuwe werkgewoontes?  Aarzel dan niet om me te contacteren via an@andersoffice.be.

anders office  |  0496 281 827  |  Bruiloftstraat 6  |  9050 Gentbrugge  |  KBO° 0788 092 435  |  an@andersoffice.be

,,

,,

Verlicht uw schouders,

  creëer tijd voor de kern

 An Van de Moortel

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse tips!