Deeleconomie, netwerkeconomie, platformeconomie: het zijn niet alleen begrippen van deze tijd. Ze zijn ook echt in en hip. Digitale platformen domineren onze huidige markt, van uitzendmarkt tot taxibranche en van zorg tot bouw. En dat is logisch, want zo match je vraag en aanbod zonder tussenstappen, bespaar je geld en ben je snel, wendbaar en efficiënt voor je klanten.
Een paar voorbeelden? Kijk maar naar bedrijven zoals Bol.com, Zalando en Amazon, maar ook naar Airbnb en Uber. Of naar de vele online diensten waarvan we dagelijks gebruikmaken zoals Netflix, Google, LinkedIn, Facebook, …
1. Wat zijn digitale platformen precies en wat heb jij eraan?
Digitale platformen zijn online marktplaatsen waar gebruikers (vraag) en leveranciers (aanbod) elkaar treffen rond een geïntegreerd pakket van producten en diensten.
Een succesvol digitaal platform zorgt vaak voor disruptie in de markt – een moeilijk woord voor verstoring. Waarom? Omdat de bedrijven die dergelijke digitale platforms aanbieden vaak tien keer beter, sneller en goedkoper zijn dan de vergelijkbare bedrijven in hun branche.
Even twee praktische voorbeelden?
- Uber voorziet in vraag en aanbod tussen vervoerders en mensen die vervoer zoeken. Je kan je uiteraard voorstellen dat het effect op de bestaande taximarkt enorm verstorend is. Sommigen steden en landen hebben Uber hierdoor aan banden gelegd en zelfs verboden.
- Ook Airbnb is een mooi voorbeeld van hoe een digitaal platform verhuurders en huurders van privéaccommodaties samenbrengt. Ook dit initiatief heeft een niet te overziene impact op hotels en reisbureaus.
2. Maak slim gebruik van digitale platformen
Door de coronacrisis, waar we met zijn allen doorgaan, is het belangrijk om vraag en aanbod op een digitale manier samen te brengen.
Ga even na hoe jij je aanbod van producten en diensten op een efficiëntere manier bij je potentiële klant kan brengen. Maar ga bij die keuze niet over één nacht ijs. De perfecte website opzetten is immers geen garantie voor succes.
Vaak werken bedrijven een volledig jaar aan de lancering van hun website. Om er daarna een pak sneller achter te komen dat hun website helemaal niet voldoet.
De klant surft namelijk niet (meer) naar een specifieke handelaar. Hij zoekt op het internet naar het product en/of de dienst waar hij/zij nood aan heeft en wil die behoefte zo snel mogelijk ingevuld zien. Hierdoor komt de klant vaak bij digitale platformen terecht.
3. Wat zijn de aandachtspunten en valkuilen bij digitale platforms?
Kansen en aandachtspunten gaan vaak hand in hand. Let onder andere op de volgende zaken:
- Let op voor veranderingen en nieuwe wet- en regelgeving.
- De grote platformaanbieders bepalen de spelregels en daar ben jij afhankelijk van. Internationale platforms volgen vaak de nationale regels niet.
- Er bestaat zoiets als oneerlijke concurrentie en prijzenslag.
- Soms zijn er ongeschreven regels met lokale bedrijven.
- Er is het risico van een (gesloten) platform met een monopolie, want wat gebeurt er met de informatie die je daar deelt?
4. Samen sterk
Digitale platformen brengen mensen, leveranciers en klanten samen. Kijk rond en kies welk digitaal platform jou kan helpen bij het aanbieden van je product en/of dienst. Weeg grondig de voor- en nadelen af en neem dan de juiste sprong naar een digitale toekomst.
Misschien kan dit je verder helpen? Neem een kijkje op de lijst met erkende actieve deelplaformen in België opgesteld door de Belgische overheid.
Niet alle deelplaformen zijn hier opgenomen, zo maak ik als freelancer vaak gebruik van deelplatforms als: www.freelancer.be en www.freelancenetwork.be. Om volledig te zijn laten we ook een andere stem aan het woord. Zoals je leest in deze blog van C’bon over Freelance Network is niet iedere zelfstandige onder de indruk van de prijzenslag die zich hier aftekent.
Maar toch, als aanbieder van producten en diensten is de sky the limit en zijn de mogelijkheden groot. Met een snelle zoektocht in Google vind je voor jouw sector het aanbod van deelplatforms die jou en jouw bedrijf kunnen versterken!