Het grootse deel van je leven bestaat uit een aaneenschakeling van gewoontes. Je gewoontes thuis aanpassen of nieuwe werkgewoontes introduceren, vraagt meestal wat inspanning.
Op het moment dat je veel gewoontes hebt die goed aanvoelen en die je ondersteunen, ben je beter in balans. Het gaat dan bijvoorbeeld om dingen zoals overzicht bewaren, georganiseerd werken, gezond eten, sporten, … Dit soort gewoontes mag je koesteren omdat ze je helpen om te groeien als persoon en om je gelukkiger te voelen.
Als je daarentegen veel gewoontes hebt die je tegenwerken, ben je uit balans en kan je soms door kleine veranderingen de balans weer herstellen. Iedereen heeft in zijn werk overzicht nodig. Weten wat er op je bord ligt en daaruit de prioriteiten kunnen filteren.
Hieronder een aantal tips die de balans terug in evenwicht kunnen brengen.
1. Begin zo klein mogelijk
Denk groot maar begin klein!
Het is niet eenvoudig om meerdere gewoontes in hetzelfde tijdsbestek om te vormen of aan te leren. Eén gewoonte per keer is genoeg om mee te starten. Het is belangrijk om ‘klein’ te beginnen omdat het niet gaat om iets is dat je ‘even’ doet. Je kunt bijvoorbeeld starten met het uitzetten van meldingen die je aangeven dat je een nieuwe mail hebt. Het is een kleine actie die toch heel positieve gevolgen kan hebben.
2. Kijk naar je triggers
Bekijk eerst goed je triggers en koppel daar vervolgens een nieuwe gewoonte, een ritueel of signaal aan.
Kijk goed van waar het ‘ongewenste’ gedrag komt en neem dit even onder de loep. Als je vindt dat je veel tijd spendeert aan het doelloos rondklikken op sociale media, probeer er dan achter te komen wanneer je dit doet. Doe je dit na de lunch of op momenten dat je een grote of vervelende taak probeert uit te stellen?
Je kan hier een signaal aan koppelen. Wil je even op sociale media checken? Zet dan een wekker op bijvoorbeeld 10 minuten. Vervolgens klik je er een tijdje op los en stop je onmiddellijk wanneer deze afgaat.
Je kan hier ook een nieuwe gewoonte of een nieuw ritueel aan koppelen. Je kan eenvoudigweg je device wegsteken en pen en papier in de plaats nemen om bijvoorbeeld een boodschappenlijstje op te maken of een to-do-lijst op te stellen.
3. Maak je voornemen kenbaar
Het helpt bij nieuwe gewoontes om met accountability partners te werken. Laat bijvoorbeeld je collega’s, vrienden of familie helpen. Vertel hen wat je gaat doen zodat ze je eraan kunnen herinneren om je nieuwe gewoonte vol te houden. Zo maak je jezelf dus ‘accountable‘. Het is niet alleen een vorm van sociale controle maar ook een extra steun waarop je kan terugvallen.
4. Beloon jezelf!
Heb je de nieuwe werkgewoonte gestimuleerd? Heb je de oude werkgewoonte succesvol tegengehouden? Super! Vier elke verbetering en elk succesje, ongeacht hoe klein. Het leven is een feestje en dat moet je vooral zo houden. Beloon jezelf bij iedere stap in het proces naar nieuwe werkgewoontes.
5. Geef jezelf tijd
Hoelang het duurt het vooraleer een gewoonte ‘inslijt’? Wie zal het zeggen? Gewoontes ontstaan niet van de ene dag op de andere. Het pad naar je oude werkgewoontes is gemakkelijk terug te vinden. Elke nieuwe werkgewoonte moet inslijten en dat gebeurt pas als je iets vaker doet. Gewoontes in je systeem krijgen, vergt tijd, want je hebt herhaling nodig. Vaak spreekt men van een termijn van minstens 90 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren, op basis van onderzoek. Werk dus langere tijd aan je nieuwe werkgewoontes en geef niet te snel op.